Uit de resultaten van een recent onderzoek dat door FLEGA werd bekendgemaakt op Gamescom blijkt dat er het afgelopen jaar dertien nieuwe bedrijven in de Belgische gamesector zijn bijgekomen waardoor de game industrie nu al 95 ondernemingen telt. Op vier jaar tijd is hun aantal gestegen met maar liefst 32%. Net geen drie kwart van de gaming entrepreneurs zijn gevestigd in Vlaanderen. De sector genereerde in 2018 bovendien een recordomzet van 93 miljoen euro. 
 
De Vlaamse gaming industrie is aldus Cathy goed op weg om uit te groeien tot een volwassen economische sector. Vlaanderen telt jong, creatief talent.  Daarnaast zorgt de gerenommeerde opleiding Digital Arts and Entertainment aan de Hogeschool Kortrijk voor een stevige professionele basis. Van 2008 tot 2019 studeerden er 745 game professionals af. Mits de voortzetting van financiële impulsen die de sector sinds 2012 krijgt van Vlaanderen via o.m. het Vlaamse Gamefonds en met de ondersteuning van Flanders Investment en Trade en Flanders DC moet het mogelijk zijn om de komende jaren nog meer games in Vlaanderen te initiëren en deze sector in Vlaanderen te verankeren. De Vlaamse creatieve sectoren zorgen immers voor innovatie ook in andere economische sectoren. Het Kortrijkse bedrijf Rhinox bijvoorbeeld heeft opleidingsmodules ontwikkeld met Augmented Reality en Virtual Reality videogame technologie die door Syntra West o.m. worden ingezet om studenten die een bouwkundige opleiding volgen te leren hoe ze veilig kunnen werken op grote hoogtes. 

Onderwerpen