Vlaanderen trekt 878.000 euro uit voor promotie kust

Door Cathy Coudyser op 14 mei 2015, over deze onderwerpen: Toerisme

Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser (N-VA) kreeg van minister van Toerisme Ben Weyts blijkt dat Vlaanderen 878.000 investeert in de promotie van de Vlaamse Kust. Dat is goed nieuws, vindt Coudyser: “Met dit geld kunnen we de Kust efficiënt promoten, de naambekendheid van de Kust vergroten en nog meer toeristen aantrekken”.  

Cathy Coudyser: “Eind 2014 was aan de Kust onzekerheid ontstaan over de promotie van de kust in het buitenland. Om die onzekerheid weg te nemen en de Kust als belangrijke toeristische trekpleister te ondersteunen, maakte minister Weyts concrete afspraken met alle belanghebbenden. Ondertussen heeft Toerisme Vlaanderen haar promotioneel actieplan voor de Vlaamse Kust afgewerkt. Er is 878.000 euro uitgetrokken voor de verschillende marketing-en promotieacties voor de Kust.”

Het promotieplan van Toerisme Vlaanderen is gestoeld op twee grote doelstellingen: het vergroten van de naambekendheid van de Vlaamse Kust en het realiseren van een groei in aankomsten, overnachtingen en bestedingen aan de Kust. Om deze doelstellingen te realiseren, worden troeven op vlak van gastronomie, cultuur, wandelen en fietsen optimaal uitgespeeld.

De buurlanden krijgen een prominente plaats in de Vlaamse promotiecampagnes. Dat is belangrijk, want een belangrijk deel van de buitenlands toeristen die de kust bezoeken, komen uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Cathy Coudyser: “Het is logisch dat deze landen heel wat aandacht krijgen via diverse initiatieven. Zo is de kust op 11 juli te gast in de ‘Rue de la Flandre’, een fictieve straat in Parijs waar Franse toeristen kunnen kennismaken met onder andere de Vlaamse Kust. De Nederlanders worden warm gemaakt voor het kampeertoerisme aan onze kust, de Britten worden verleid om het Kanaal over te steken voor de activiteiten rond Wereldoorlog I, de Duitsers worden uitgenodigd om te komen proeven van het culturele evenement Beaufort, en zoveel meer.”

Voor de internationale promotie wordt vooral gefocust op de professionele reissector, buitenlandse pers en de sociale media. Allemaal kanalen om een miljoenenpubliek te bereiken. Met zogenaamde joint promotion, waarbij twee of meer partners de krachten bundelen, kan voor een redelijke prijs groot effect bereikt worden. Zo werd Oostende gepromoot in Barcelona, samen met een touroperator die een rechtstreekse vliegverbinding tussen Barcelona en de luchthaven Ostend-Bruges in de kijker wou zetten. “Door de promotie op een originele manier te voeren en gebruik te maken van aangepaste communicatiekanalen, creëren we kansen en zetten we de Vlaamse Kust als toeristische topbestemming op de kaart in het buitenland”, besluit Cathy Coudyser.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is