Fietsbeleid focust op woon-werkverkeer - Fietssnelweg langs de kust geen prioriteit

Door Cathy Coudyser op 10 september 2015, over deze onderwerpen: Toerisme, Mobiliteit

De Vlaamse Regering wil een gericht investeringsplan voor nieuwe fietssnelwegen in West-Vlaanderen. De focus ligt echter op routes die passen in het woon-werkverkeer, en daar hoort een fietssnelweg tussen De Panne en Knokke niet bij. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser (N-VA). “De middelen zijn beperkt, en moeten dus ingezet worden waar ze het meest renderen”, aldus Coudyser.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts werkt samen met de provincie West Vlaanderen en de betrokken gemeentes aan een algemeen fietssnelwegenplan voor de hele provincie West-Vlaanderen. Ook een degelijke ontsluiting via het openbaar vervoer blijft essentieel. Er wordt gemikt op combimobiliteit, waarbij gebruikers vlot kunnen schakelen tussen auto, openbaar vervoer en de fiets.

Een fietssnelweg langs de as De Panne-Knokke is voorlopig geen prioriteit. Net voor de zomervakantie werd een voorstel gelanceerd om een nieuwe fietssnelweg aan te leggen langs het tracé van de kusttram. “Een interessant voorstel, maar ik stel me vragen over de haalbaarheid”, zegt Vlaams parlementslid Coudyser, zelf van Knokke-Heist. “Het fietsbeleid moet goed gericht zijn en duidelijke keuzes maken. In heel Vlaanderen kiest men voor de woon-werkroutes. Alleen zo kunnen pendelaars overtuigd worden om hun auto te ruilen voor de fiets”.

Omdat de as De Panne-Knokke geen prioritaire woon-werkroute is, heeft de Vlaamse overheid de optie voor zo’n snelweg niet bestudeerd of geëvalueerd als een route voor een fietssnelweg. Vlaanderen investeert echter wel in de fietsontsluiting van tewerkstellingszones. “Bijvoorbeeld rond de Haven van Zeebrugge”, zegt Coudyser. “Het Agentschap Wegen en  Verkeer werkt momenteel aan een herinrichtingsplan voor de N34 tussen Zeebrugge en Blankenbrugge, inclusief een veilige en functionele fietssnelweg”.

Coudyser hamert tenslotte op het toeristische potentieel van recreatieve fietspaden. “Recreatieve fietspaden zijn belangrijk voor de Kust, en Vlaanderen blijft ook in die fietspaden investeren”, stelt Coudyser, die verwijst naar het geplande nieuwe fietspad in kader van de uitbreiding van het Zwin. “Fietssnelwegen zijn heel wat minder evident, bijvoorbeeld omdat er tussen de badplaatsen heel wat beschermde (duin)gebieden liggen”. 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is