Het is de aanleiding om dit opiniestuk te schrijven. Want vele mensen in Knokke-Heist laten zich leiden door emoties. Na 40 jaar wordt in Knokke-Heist ook geen kritische houding meer aangenomen. Er is een pensée unique. En natuurlijk verdienen jeugdverenigingen een bestelwagen om hun activiteiten goed te organiseren. En natuurlijk is de Zoute Grand Prix één van de toeristische topevenementen voor Knokke-Heist. En natuurlijk zijn we blij als er privé-ondernemingen Knokke-Heist kiezen om hun evenement te organiseren. Daar profiteert de gemeente, de lokale logiessector, de horeca en de kleinhandel van. Een toeristische gemeente verdient een dynamisch toeristisch beleid.

Maar laat het ons aub een beetje transparant houden. En net daar knelt het schoentje in Knokke-Heist.

We hebben in Knokke-Heist een jeugddienst, die het gemeentelijk jeugdbeleid uitwerkt. Als de jeugdverenigingen en de jeugdraad een bestelwagen verdienen, dan is het heel eenvoudig om via de geijkte regelgeving een bestelwagen te bestellen voor de jeugddienst. (niet voor de jeugdraad, want dat is een gemeentelijk ADVIESorgaan). Daarmee krijgt elk gemeenteraadslid, en dus elke burger, inzage in de toegepast procedure en de toekenning van de leverancier. Via een gemeentelijk reglement kan de bestelwagen gebruikt worden door de jeugdraad, de jeugdverenigingen en allen die iets organiseren voor de jeugd. In dat reglement wordt beschreven hoe lang op voorhand je de bestelwagen moet reserveren, hoe lang je hem kunt uitlenen, of staat er een kleine vergoeding tegenover staat (bvb. de benzine-vergoeding), wie verantwoordelijk is bij een ongelukje, wie met de bestelwagen mag rijden…

Nu wordt de regelgeving omzeild (jeugdraden kunnen over geen roerende goederen beschikken, ze zijn een adviesorgaan) door via sponsoring een bestelwagen aan de jeugdraad te schenken.

Kan sponsoring dan niet meer voor de N-VA ? Uiteraard wel. Als een service-club bereid is een deel van de bestelwagen te sponsoren, dan kan dat mits het afsluiten van een sponsorcontract.

En wat met toeristische evenementen, georganiseerd door privé-organisaties ?

Nogmaals, en voor alle duidelijkheid. Alle steun en respect voor privé-organisaties die een evenement organiseren dat perfect past binnen het DNA van onze gemeente, dat vele extra toeristen lokt op anders minder drukke maanden, en dat onze gemeente op de kaart zet in binnen- en buitenland.

De hamvraag is natuurlijk hoe een gemeente die steun vertaalt in haar gemeentelijk beleid.  

Voor de N-VA in Knokke-Heist is het duidelijk.

Bij de keuze om een privé-initiatief te ondersteunen, krijgt het evenement alle nodige logistieke ondersteuning. (technische ondersteuning, gebruik van gemeentelijk materiaal, personeelsinzet Technisch Uitvoerende Dienst, politie, veiligheid….) Daarvoor is nauw overleg met de organisatie en de diverse gemeentediensten noodzakelijk.

Ook financieel kan er tussengekomen worden. Dit kan op basis van een overeenkomst tussen de organisator en de gemeente, waarbij degressief een bepaalde som gedurende een aantal jaren toegekend wordt (dus niet onbeperkt in de tijd). Het lijkt me goed dat de gemeente daarover een visie ontwikkelt en een prijsvork bepaalt zodat het niet ‘overkomt’ als zijnde ‘à la tête du client’. Daarbij wordt in de overeenkomst duidelijk vermeld waartoe de gemeentelijke middelen worden ingezet (publiciteit, extra logistieke financiële hulp, of andere zaken) en in ruil voor die publieke middelen brengen de organisatoren een (schriftelijk) verslag uit met interessante gegevens voor de gemeente waarbij duidelijk kan aangetoond worden dat de ingezette middelen een meerwaarde zijn. Je mag ook financiële transparantie vragen in de in- en uitgaven van die organisatie. Het gaat immers over belastinggeld die ingezet wordt. Het jaarlijks verslagmoment kan aangegrepen worden als evaluatiemoment tussen organisator en gemeente waarbij beide partijen hun engagementen kunnen continueren, vernieuwen of bijsturen.

Waarom een degressief subsidiebedrag ? Wij gaan ervan uit dat elk evenement dat opstart meer financiële ondersteuning kan gebruiken dan een evenement dat ondertussen 10 jaar bestaat en haar ‘naam’ gemaakt heeft. Als men na 3 of 5 jaar nog altijd niet zonder de gemeentemiddelen kan, dan moet de organisatie zelf gaan nadenken over hun business plan. Als het evenement uitgroeit tot een succesverhaal, hebben ze de gemeentelijke middelen niet langer nodig. Je krijgt op die manier een soort rollend fonds waarbij gemeentemiddelen efficiënt en doelgericht ingezet worden en waarbij er telkens middelen vrijkomen om ook weer nieuwe evenementen (met een ander doelpubliek) aan te trekken en te ondersteunen. Dat zorgt voor een echt dynamisch beleid en voor vernieuwing en innovatie in activiteiten. Dat komt de gemeente, de burger, inwoner en toerist opnieuw ten goede.

Op dit moment gebeurt dit niet op die manier in Knokke-Heist. In de begroting wordt nominaal een subsidie toegekend, zonder enige overeenkomst, zonder enige evaluatie, zonder enig jaarverslag, en zonder enige vermelding van ‘voor eeuwig’ of ooit eens ‘bedrag bij te sturen’. Dat geeft op zijn minst een zweem van vriendjespolitiek. Een gemeenteraadslid kan op geen enkel moment een controlerende rol spelen, laat staan een debat met objectieve gegevens en argumenten voeren.

En we roepen de politici van de meerderheid op om zorgvuldig om te gaan met de deontologische regels, eigen aan het mandaat. De arrogantie van de macht kan soms leiden tot slordigheid, onvoorzichtigheid of overmoed. Blijf weg van omwegen om toch de jeugdraad te vriend te houden. Blijf weg van subsidies geven aan organisaties waar je zelf op één of andere manier nauw bij betrokken bent. En blijf weg van het leveren van goederen en diensten, waar je professioneel ook mee bezig bent. In huidige tijden is het beter geen enkel risico te nemen.

Onderwerpen